Picture of Christoffer Salvesen
Resultat, balanse og skatt
by Christoffer Salvesen - Saturday, 30 January 2010, 10:25 PM

Takk for et informativt form med flinke bidragsytere.

Mitt spÞrsmÄl retter seg mot hvordan Ärsrapporten skal se ut. Jeg har fullfÞrt alle posteringene og slutttallene stemmer de facto. Men pÄ resultat ender jeg kun opp med inntektene i negative tall og intet annet. Mitt egentlige resultat ender opp under balansen pÄ linje 3. Kan noen gi meg en screenshot eller forklare meg hvordan det egentlig skal se ut? Hva kan jeg ha gjort feil?

Neste spÞrsmÄl gÄr pÄ hvordan jeg skal fÞre skatt i Bas. Blir dette gjort som en egen postering? vi er et lite AS som gikk med 2000 kroner i pluss. Vi driver med aksjehandling.

PÄ forhÄnd takk til dere som kan hjelpe!

Hilsen Christoffer  

Svar: Resultat, balanse og skatt
by Christoffer Salvesen - Sunday, 7 February 2010, 12:03 AM

Flott. da var Äret fÞrt. takker for veiledning alle sammen!
Picture of Bjorn Normann
by Bjorn Normann - Thursday, 4 February 2010, 06:16 PM

Da ser det ut til at alt er riktig. Du har tatt overskuddet fra resultatregnskapet og overfÞrt dette til balansen. SÄ nÄ har balansen din blitt bedre, du har Þkt eiendelene med virkelige verdier, og sÄ har du Þkt gjelden med Þkt gjeld til eieren av firmaet. NÄr regnskapet er riktig fÞrt og oppgjort skal bÄde resultat og balanse vÊre null.
Picture of Morten Nyborg
by Morten Nyborg - Thursday, 4 February 2010, 05:54 PM

Hei.

Hvis jeg forstÄr deg rett, sÄ viser resultatet 0 for januar 2010?

Du har nÄ fÞrt fjorÄrets resultat og det har havnet i balansen.

NÄr du starter pÄ nytt Är sÄ vil resultat kontoene starte med 0 slik at det er rett.

Eller har jeg missforstÄtt deg?

Du kan gjerne sende en mail der du legger ved bÄde posteringer og balanse sÄ er det lettere Ä hjelpe deg.

Morten

by Christoffer Salvesen - Thursday, 4 February 2010, 05:34 PM

Hei igjen!

har nÄ fÞrt ÄrsoppgjÞrdisp. og ender da opp med 0 i balanse. Fantastisk. Men nÄ har ogsÄ resultatet blitt null. vi har da postivt (negativt) Ärsresultat! har fÞrt bilaget som du sa ovenfor og lurer pÄ om alt er som det skal vÊre..

takker for svar!

by Christoffer Salvesen - Tuesday, 2 February 2010, 12:41 PM

takk for hjelp alle sammen!
Picture of caroline krokstrand
by caroline krokstrand - Monday, 1 February 2010, 06:42 PM

Hei, Christoffer!
Jeg har hatt akkurat det samme problemet som deg nÄr det gjelder Ä fÄ fram utgiftene i resultatet i Bas-programmet. Mens jeg ventet pÄ svar fant jeg svaret i en annen diskusjon. Her er et klipp fra lÞsningen jeg fant:

"Jeg sÄ at Geir Olsen hadde stilt det samme spm etter meg, i forumet "Foruminnlegg", og sÄ hadde han funnet lÞsningen selv etterpÄ. Jeg prÞvde det samme, og det fungerte.

Diskusjonen heter "Resultatregnskap", og her er et klipp:

"Det viste seg at dersom man befant seg i FG og sÄ klikket pÄ knappen "Gen. std. rapport" og sa ja at den skulle overskrive den tidligere sÄ kom alle kostnadene opp. SÄ, vet ikke om det er noe med min installasjon av programmet eller om dette skjer for alle sammen den fÞrste gangen?"

SĂ„ det gjorde jeg, og da kom alle kostnadene med. Smil"

BjÞrn forklarte etter mitt svar (diskusjonen stÄr i mitt navn i "Spm om Bas21") at dette har Ä gjÞre med at vi har laget nye konti, da mÄ ny std. rapport genereres, og at det skal ordnes til neste release)

HÄper dette kan vÊre til hjelp!Smil

caroline.
Picture of Morten Nyborg
by Morten Nyborg - Monday, 1 February 2010, 05:05 PM

Hei.

NÄr du har gÄtt gjennom regnskapet ditt og fÄtt frem Ärsresultat sÄ vil altsÄ saldolisten vise hvordan det gikk i fjor.

Dette fĂžrer du mot opptjent EK slik at balansen din Ăžker. Med det vil si at du har mere verdier en ved oppstart. (balansesummen er stĂžrre).

Ellers er jeg helt enig i det BjĂžrn skriver.

Morten

Picture of Bjorn Normann
by Bjorn Normann - Monday, 1 February 2010, 03:52 PM

Det betyr at du har et overskudd pÄ kr. 2333,25. Om dette blir det endelige resultatet (etter at du har krysset bank og fÄtt med deg alle kostnader, ev. inntekter) sÄ vil du avslutte regnskapet med Ä fÞre et bilag, ÄrsoppgjÞrsdisposisjon, debet en 8-konto i resultatregnskapet og kredit en konto for resultat, overskudd el.l. i 2-serien. Dermed blir resultatregnskapet i null (og balansen=0) og du er klar for et nytt Är.
by Christoffer Salvesen - Monday, 1 February 2010, 11:33 AM

SpÞrsmÄlet rettet seg mer mot hvordan Ärsregnskapet skal se ut i bas fremfor hvordan et Ärsregnskap ser ut generelt. I BAS skal "sum balanse" = 0? Jeg fÄr resultat (-2333,25) og fÄr dermed "sum balanse  2333,25". Skal det vÊre slik?  

Picture of Bjorn Normann
by Bjorn Normann - Sunday, 31 January 2010, 11:51 PM

GÄ inn pÄ www.purehelp.no oghent et regnskap fra et firma du kjenner. Der ser du oppsettet.
by Christoffer Salvesen - Sunday, 31 January 2010, 09:47 PM

Takk for kjapt svar.

Vi er sÄ nystartet og er ikke momspliktige slik at vi ikke trenger Ä sende dette inn fÞr november i Är til revisor. Grunnen til at jeg Þnsker Ä fÄ fin oversikt pÄ balansen er at vi skal sende Ärsresultat til DnB og forhandle belÄningsgrad/avtale.

Jeg forstÄr at inntektene skal vÊre negative, men synes det er litt rart at pÄ resultat stÄr kun inntektene vÄres og ikke fratrekk for utgifter? Har noen en lenke til et eksempel for hvordan det skal se ut i bas slik at jeg kan slÄ meg til ro med at jeg har gjort riktig. Igjen, takk for svar!

Christoffer

Picture of Bjorn Normann
by Bjorn Normann - Sunday, 31 January 2010, 01:34 PM

Hei. Inntekter er negative i resultatregnskapet, sÄ om du fÄr negativ sum i resultatregnskapet betyr dette overskudd. Men jeg er enig med Morten. Skriv ut dette regnskapet (FG) og gi det til revisor sammen med spesifisert hovedbok (FN) og aldersfordelt saldoliste pÄ kunder og leverandÞrer (FS).
Da vil revisor komme tilbake med en ÄrsoppgjÞrsdisposisjoner eller en liste over bokfÞringer du skal gjÞre som bringer balansen og resultatregnskapet i null.
Dette innbefatter skatteposteringer, opprettinger og resultatdisposisjoner.
Picture of Morten Nyborg
by Morten Nyborg - Sunday, 31 January 2010, 11:35 AM

Hei

Siden du driver et AS sÄ er du revisjonspliktig, sÄ ÄrsoppgjÞrspostene vil du vel fÄ fra revisor.

Da vil du fÄ en postering som gÄr pÄ skatt. Det er bare Ä fÞlge de posteringene.